Monday 23 December 2013

MASALAH KESUBURAN LELAKI

Posted by Unknown at 19:51
Seperti yg kita sedia maklum,masalah kesuburan bukan sahaja dialami oleh wanita tetapi kaum lelaki juga turut tidak terkecuali mengalaminya. nasihat saya kepada pasangan suami isteri yg sudah 2 tahun berkahwin namun masih belum dikurniakan cahaya mata, berjumpalah dengan pakar untuk mendapatkan pemeriksaan kesuburan. 
Antara masalah kesuburan yg biasa dialami oleh lelaki ialah bilangan atau kepekatan air mani, ada air mani yang sedikit isipadunya kurang daripada 2ml tetapi bilangan spermanya pula sangat banyak, ini sesuatu yang baik. Ada air mani yang mengandungi sedikit sahaja sperma walaupun isipadu air maninya sangat banyak melebihi 5ml, ini dinamakan oligospermia.
Ada juga air mani yang banyak dan pekat tetapi tidak mengandungi walaupun satu sperma, ini dinamakan azoospermia. Ia berhubung kait dengan masalah air mani yang cair dan sedikit.



Terdapat beberapa punca berlakunya masalah ini:

[✔] Kehadiran Varicolcele –
Vericolcele adalah keadaan di mana saluran vena dalam kerandut zakar membengkak. Keadaan ini akan meningkatkan suhu dalam kerandut zakar. Ini kemudian akan menjejaskan penghasilan sperma. Dalam jangka masa panjang, ia akan mengecilkan buah zakar serta menyebabkan kemandulan.

[✔] Kerosakan pada saluran sperma –
ia boleh berlaku akibat infeksi dan trauma pada buah zakar.

[✔] Kehadiran antibodi kepada sperma –
Masalah sistem imunisasi ini akan menyebabkan seseorang menghasilkan antibodi kepada spermanya sendiri. Antibodi ini bertindak membunuh sperma yang dihasilkan.

[✔] Masalah penghasilan sperma –
ini termasuk masalah genetik dan hormon.

[✔] Saluran Sperma Tersumbat

Dapatkan vitamin kesuburan shaklee untuk lelaki:
1.ZINC COMPLEX2.VITA-E


Untuk sebarang pertanyaan dan order boleh terus hubungi E-ta maklumat lanjut

 


0 comments:

Post a Comment

 

Healthy & Beauty by Eta Ismail Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting